Frankrijk 2015 Deel 2

Deel 2 van onze Franse Alpen trip

Dag 8

Wat ooit een zalig rustige camping was, is nu een typische camping geworden. De plaatsen zijn gelukkig nog ruim, maar waar men over 15 jaar rond kwam om te zorgen dat er stilte was, is er nu luide animatie tot 23u.
Nu ja, het is maar voor 1 of 2 nachten, en die douche doet wel deugd na 7 dagen.
Het is prachtig weer, en we plannen een wandeling tot aan het strand. Dit ligt op een 2 tal km van de camping.
Net buiten zien we ze de druiven machinaal “plukken”. Wij naar ginder, en van de bestuurder de hele uitleg gekregen van de werking.

De druiven worden er afgezogen en de machine moet constant bijgesteld worden qua zuigkracht en hoogte.


Van het veld gaan we dan naar de wijnkelder om daar het verdere proces te kunnen aanschouwen, en natuurlijk

te proeven en te kopen.
Het strandbezoek hebben we dan maar in de namiddag gedaan.
Na het nakijken van de weersvoorspellingen, die niets goed voorspelden over heel Frankrijk, toch beslist om het er op te wagen en naar de Verdon te rijden om de gorges eens te bewonderen.
Vlug nog een route plannen bij een glaasje wijn en dan de slaapzak in.

Link to album
Some random photo's:

Dag 9

Onder de komst van de grijze wolken ingepakt en vertrokken richting Lac de Sainte-Croix.
De geplande route valt goed mee en bezorgt ons weer mooie landschappen.
Aangekomen aan de barrage Sainte-Croix even genieten van het uitzicht en dan opzoek naar een slaapplaats.
Rond het meer zal het een no-go worden. Of de wegjes zijn afgesloten, of er staat een camping of huizen.
Dan maar via de off-road weg wegrijden van het meer, en dan zien we wel.
Leuke soms pittige weg, en het brengt ons bij een zijmeer van het meer van Sainte-Croix.
Het ziet er niet naar uit dat er storm zou komen, maar toch beter safe than sorry, en Olli zo goed als het kan uit de wind plaatsen.
’s Nachts begint de wind op te steken, en het worden ferme windstoten die je van over het meer hoort afkomen.
De tent doorstaat de rukwinden prima, en tot onze verbazing zit Olli niet heen en weer te wiebelen.
De wind is wat gaan liggen, en ondertussen is het wat beginnen regenen.
In de verte horen we wel donder, en afgaande op de tijd tussen lichtflits en geluid, zit het redelijk ver.
Tot we terug wakker worden van een hevige regenbui. De tent blijft droog binnen, dus dat zit wel goed.
Dan valt mijn euro. We staan met de neus wat naar boven, en vooraan is er nog een gat met stang door.
Dit was de originele manier om de daktent vast te houden vooraan. Ik steek het licht aan, trek het rolgordijn open tussen cabine en achterruimte en jawel… het water loopt langs daar binnen.

Gelukkig nog niet te veel, maar toch is de middenconsole al goed nat. Gelukkig nog geen kortsluiting.
Snel wat aangekleed en Olli omdraaien. Een geluk dat we voor en achter deftige verlichting geplaatst hebben.
Alles wat opgedroogd, wat blijven nazien, en er komt geen water meer binnen. Oef. Terug in de slaapzak.
Het blijft echter gieten en daarbij is het nog fel beginnen waaien, zeg maar stormen.
De regen wordt zo hard tegen het tentzeil geblazen dat het lijkt of we naast een waterverstuiver liggen.
Geen andere oplossing dan de tent dan maar dicht te trekken.

Link to album
Some random photo's:


Total distance: 128.42 km
Max elevation: 855 m
Min elevation: 3 m
Total climbing: 2089 m
Total descent: -1755 m
Average speed: 19.70 km/h
Total time: 23:57:14
Download file: day09.gpx

Dag 10

Het is al rond 5u en na een tijdje beneden te zitten beslist om de verharde weg op te zoeken.
Ondertussen is de storm gaan liggen en zoeken we iets dat al open is om een ontbijt te nuttigen.
Niets open. Dan maar zelf koffie maken. Gelukkig kunnen we dat opnieuw binnen doen.
Dan beseffen we dat we het tentzeil niet ingespoten hebben tegen de regen. Ook staat 1 kant niet voldoende strak wat het binnenregenen wel makkelijker maakt.
We weten wat te doen thuis.

Of het aan de tent ligt dat we nat geworden zijn? Geen idee. Met niet 1 van al onze vorige tenten hebben we ooit in zo een regenstorm gezeten.

Na het raadplegen van de meteo merken we dat het overal slecht weer is, in de regio waar we nu zitten en zitten zelfs in code oranje.
1 hoekje van Frankrijk is droog en blijft het goed weer. Het uiterste zuiden.
Allee hup, op naar Banyuls-sur-Mer. Daar iets eten en slapen.
Op het terras plan ik de route voor de volgende dag. Jawel bij een glaasje wijn en een crĆŖpe salĆ©e.
Vanop datzelfde terras zien we plots 1 van de gouden wolfs passeren.
Het is volop druivenpluk en we hebben een plaatsje in de bergen gevonden, naast een wijngaard die reeds geplukt lijkt te zijn.

Link to album
Some random photo's:


Total distance: 485.92 km
Max elevation: 646 m
Min elevation: -1 m
Total climbing: 2620 m
Total descent: -2964 m
Average speed: 58.68 km/h
Total time: 22:29:39
Download file: day10.gpx

Dag 11

We worden wakker door een auto die naast ons stopt. Lap, dat veld was nog niet geplukt.
Geen erg, we staan op en kunnen dan tijdig vertrekken. Dan hebben we nog een namiddag rust.
Op naar het meer van Boadella via de Pyreneeƫn.
Via Col-de-Banyuls rijden we Spanje binnen en nemen her en der off-road wegen om dan uit te komen in kleine straatjes van de bergdorpjes.
We rijden richting militair domein en zijn dan ook niet verwonderd dat we militairen op wandel tegenkomen op de weg.
Wat verder krijg ik toch argwaan. Ik zie in de verte rode vlaggen hangen. Van mijn tijd in den troep weet ik nog dat dit wil zeggen dat er schietoefeningen bezig zijn.
We zijn geen borden tegengekomen, en de kaart duidt ook geen miltair domein aan, dus we rijden door.
Zoals op de kaart te zien komen we aan de kazerne met bemande uitkijktoren.
We draaien weg van de kazerne en iets verder terug rode vlaggen. Wat verder staan militairen.
Best stoppen en eens gaan horen.
We kunnen/mogen niet door. De geplande weg loopt dwars door de vuurlijn. Dan maar retour en de route elders terug verder zetten.
Links en rechts zien we de militaire santana’s rijden, wat verder 2 militairen. We stoppen voor alle zekerheid
en de Eerste Luitenant weet me te zeggen dat we ook hier niet door kunnen. Via de radio roept hij zijn overste op
en na die zijn aankomst mogen we toch verder. De schietoefeningen zijn gedaan. Wij verder. OEF.

Te La Jonquera nog wat inkopen doen voor de komende dagen, en dan naar het meer.
Aangekomen aan de aangeduide weg rijden we off-road naar het meer. Toch nog eens aan de gopro gedacht en filmen maar.
De weg is toch veel smaller dan we ons herinneren, en vooral, veel langer.
Te voet wat verder om vast te stellen dat we de verkeerde weg genomen hebben.
Terug richting baan, iets verder dan toch de juiste weg gevonden. 

Een verlaten meer, en “onze” plaats is nog beschikbaar.

Uitpakken en dan begint de les: Buiten koken met Penguin.

En nu genieten van de rust!
Tot de avond valt.

We horen een voertuig de weg afkomen richting meer. Crap! Nachtvissers.
Laatste keer dat we daar stonden hadden we dit ook meegemaakt. Vissers kwamen ’s avonds toe, om tot een stuk in de nacht op het meer te vissen.
De wagen komt met beetjes verder naar beneden. Af en toe gaat er een deur open.
Het lijkt alsof zij wachten tot we weg gaan.
Het wordt later en we beslissen om te gaan slapen. We horen weer de motor starten, maar die slaat telkens weer af. Na een paar pogingen is de accu plat.

We horen nog een hele tijd autodeuren en andere geluiden,
maar vallen na een tijdje toch in slaap.

Link to album
Some random photo's:


Total distance: 56.02 km
Max elevation: 353 m
Min elevation: 54 m
Total climbing: 1095 m
Total descent: -1000 m
Average speed: 16.83 km/h
Total time: 22:17:03
Download file: day11.gpx

Dag 12

Vandaag voorspellen ze een grijze dag en hebben we een wandeling rond het meer gepland.
Net uit Olli gekropen komt er een jonge vrouw naar ons toe gestapt. Ze vraagt of we kunnen helpen want
haar accu is plat en ze raakt niet meer weg.
Geen nachtvissers dus, maar een jonge vrouw met haar 2 honden.
Ik rijd Olli tot aan haar wagen en hang er de startkabels aan, maar die wil niet starten.
Dan zegt ze dat het wel eens kan zijn dat er geen diesel meer in de tank zit,

want ze reed al een hele tijd op reserve. Ja hoor, brandstof op. Ze zegt dat ze haar honden dan zal vast maken aan de auto en dan gaat liften om achter diesel te gaan.

We zeggen haar dat dit geen goed idee is, en wij er wel achter zullen rijden.
Probleem. Ze heeft amper geld. 2ā‚¬ cash en 4ā‚¬ op een pre-paid visa kaart. Telefoon heeft ze ook niet, en iemand
verwittigen via onze telefoon hoeft niet. Ze komt van een Frans bergdorpje en hebben er geen telefoon.
Ze geeft ons de kaart en geld mee en wij terug naar La Jonquera achter brandstof.
Bolle gaat eerst binnen de kaart laten nakijken. Ze legt alles uit en na controle staat er niets meer op de kaart.
We vullen de jerrycan dan wel op onze kosten.
Terug aangekomen en uitleg gedaan van de kaart is ze ons enorm dankbaar.

Dat het niet de eerste keer was dat ze zonder diesel viel was snel duidelijk. Om de tank te vullen haalt ze een voorgesneden lege fles water uit de wagen.
Diesel in tank, enkele keren starten, en ja, motor blijft draaien. Ze raakt nu wel tot Perpignan zegt ze.
Wij denken van niet, maar goed.
Na ons nog enkele keren te bedanken vertrekt ze terug naar boven, wat haar vlotjes lukt met een gewone auto.
11u, we kunnen ontbijten.
Genoten van ons ontbijt en nog wat onder de indruk van onze ochtend, is het nu tijd voor de wandeling langs het meer.
En na een wandeling van een 8km is het tijd om te genieten van de apero.

Link to album
Some random photo's:

Dag 13

Na nog een voormiddagje genieten van het meer is het tijd om terug de bergen in te duiken.
De vorige avond had ik een route gepland om tot CĆ©ret te rijden en daar weer inkopen te doen.
Prachtige route, en alweer ferm pittige off-road klimstukjes in. Olli werkt prima off-road, en het defendergevoel
is weer helemaal terug zoals 15 jaar geleden.

Alleen wat rustiger nu met de rechtervoet tijdens het off-roaden.
Bedoeling is om via Millau naar huis te rijden ipv de typische route du soleil. Al kon je die nu wel route de la pluie noemen.
Geen zin om teveel tijd te verliezen met het zoeken naar een slaapplaats maken we weer gebruik van een France Passion adres.
We komen zo uit op het domein van wijnhuis Clos Saint Georges. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen een
rondleiding. Het is hun laatste dag van de pluk.
De gastvrouw laat ons proeven van hun wijn, en we zijn echt verrast door de smaak. Dergelijke wijn en muscat hebben we nog niet gedronken.
Als laatste laat ze ons een muscat van 1978 proeven. Ongelofelijke smaak. Gelukkig hebben we nog plaats in Olli voor een paar flessen.

Grote beer met vallende sterGrote beer met vallende ster in het “pannetje”

Link to album
Some random photo's:


Total distance: 61.91 km
Max elevation: 1245 m
Min elevation: 63 m
Total climbing: 1457 m
Total descent: -1549 m
Average speed: 20.51 km/h
Total time: 10:58:34
Download file: day13.gpx

Dag 14

Vroeg uit de veren en richting Millau. Bestemming is opnieuw een adres van France Passion: Een bison boerderij: Randal Bison.
Deze hadden we al eerder op de planning staan en was voorzien als laatste stop. Het leek ons wel leuk om daar nog een dagje door te brengen.
Na alweer een prachtige rit aangekomen bij Randal Bison, is het er maar een dode bedoening.

We zitten natuurlijk wel al ver buiten het hoogseizoen, en buiten de boerderij en 2 weides met bizons is er niets te zien of te doen.
We moeten nog wat eten, en dachten hier een bizonsteak te kunnen eten, maar niet dus.
Dan maar doorrijden tot Millau zelf.
De bekende brug gaan bekijken, en het oude stadsgedeelde.
De avond hebben we afgesloten met een lekkere crĆŖpe salĆ©e en als dessert een crĆŖpe sucrĆ©e.
Geslapen hebben we vlakbij de brug van Millau aan een Middeleeuws kerkje.

Link to album
Some random photo's:


Total distance: 225.61 km
Max elevation: 875 m
Min elevation: -15 m
Total climbing: 3005 m
Total descent: -2184 m
Average speed: 57.15 km/h
Total time: 05:31:03
Download file: day14a.gpx
Total distance: 41.54 km
Max elevation: 928 m
Min elevation: 354 m
Total climbing: 329 m
Total descent: -761 m
Average speed: 52.25 km/h
Total time: 00:48:24
Download file: day14b.gpx

Dag 15

Definitief richting huiswaarts over Parijs.
Onderweg nog een ontbijt nuttigen ter hoogte van Arcomie.
We rijden langs Clermont Ferrand, en kunnen niets anders dan de stad binnen te rijden en wat foto’s te nemen voor onze pa. Opzoek naar de gebouwen van Michelin en wat foto’s met Olli te nemen.
Eens ter hoogte van Parijs is het minder plezierig. We hadden geen rekening gehouden met vrijdag en avondspits.
Roaming data is volledig op dus ook de tomtom kan ons geen andere route berekenen.
45min kwijtgespeeld op de buitenste ring van Parijs. We hadden beter langs het centrum gereden en nog eens langs de Eiffeltoren gepasseerd.

Link to album
Some random photo's:


Total distance: 968.6 km
Max elevation: 1121 m
Min elevation: 27 m
Total climbing: 4459 m
Total descent: -4994 m
Average speed: 91.61 km/h
Total time: 23:58:49
Download file: day15.gpx

Het was voor ons een zalige reis, op een manier waar we er vroeger ook van genoten. Deels gepland, deels op goed geluk.
The Traveling Penguins are back!

Een paar cijfers:
– Aantal nachten weg: 14
– Aantal nachten op een camping: 2
– Gemiddelde tijd gaan slapen: 21u
– Gemiddelde tijd opgestaan: 8u
– Totaal aantal km: 3962
– Gemiddeld verbruik: 13l/100km
– Aantal % off-road (zonder route op en af huis): 65%
– Koudste temperatuur: ~0gr
– Warmste temperatuur: ~30gr

Totale trip

Total distance: 3819.25 km
Max elevation: 2804 m
Min elevation: -15 m
Total climbing: 47975 m
Total descent: -48102 m
Average speed: 46.75 km/h
Total time: 23:59:07
Download file: total.gpx