De volgende stap – Einde van een 20 jarig LR hoofdstuk

Na vijf geweldige jaren van plezier en geweldige reizen ging Olli over naar een andere eigenaar.
De beslissing was verre van eenvoudig, maar naarmate de jaren verstreken, veranderden onze reisbehoeften.


Om aan deze behoeften te voldoen, hebben we onderzocht om Olli te verbouwen, maar helaas was dit vanwege de EU-regelgeving, die strikt werd gevolgd door de Vlaamse regering, en het gebrek aan medewerking van Land Rover niet mogelijk.

Dus met gemengde gevoelens hebben we Olli dan maar te koop aangeboden.
Het duurde niet lang voordat een reeds lange 4×4 vriend contact met ons opnam. Zijn droomauto in de huidige configuratie was te koop.
Voor ons was het een opluchting om te weten waar Olli heen ging en te weten dat hij in zeer goede handen zou zijn.

De papieren te verkrijgen om Olli te verkopen was echter een nachtmerrie van twee weken.
Na vijf jaar de jaarlijkse technische controle te hebben doorstaan zonder enige opmerking, zeggen ze plotseling dat het pop-up dak niet is toegestaan, waardoor Olli niet voldoet aan het COC (conformiteitscertificaat)
Hierdoor konden we de papieren om Olli te verkopen niet ontvangen en zouden we het pop-up dak moeten vervangen door het origineel.
Gelukkig voorspelden we vijf jaar geleden dat zoiets zou kunnen gebeuren en dus zorgden we ervoor dat we vanaf dag één, en dit 5 jaar op rij, het bewijs hadden dat ze Olli met het pop-up dak goedkeurden.

Daarom dienden we een bezwaarschrift in met de bewijzen van de vorige keuringen en ook aangetoond dat de huidige EU-regelgeving niet van toepassing is op een voertuig gebouwd zoals een Land Rover en dat de veranderingen aan het dak binnen het COC vallen.
Dit bezwaarschrift werd opgestuurd naar de verschillende autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de voertuigregelgeving in België en Vlaanderen.
Tegelijkertijd hebben we geprobeerd om de COC fase 2 te starten om het pop-up dak te reguleren. We hadden contact opgenomen met verschillende officiële ombouwers, die allemaal zeiden dat het geen probleem zou zijn, maar ze vergaten allemaal de eerste stap: goedkeuring van Land Rover. En daar houdt het op. Land Rover Belgium verleent geen medewerking en geeft geen goedkeuring meer voor wijzigingen.

Er gingen bijna twee weken voorbij en we waren de bijna onmogelijke verbouwing naar het oorspronkelijke dak al aan het plannen. Onze vriend begon ook te beseffen dat hij zijn droom niet zou kunnen kopen.
Totdat die e-mail binnenkwam waarin stond dat ze onze argumenten accepteerden en dat het voertuig kan worden geaccepteerd in de staat waarin het zich bevindt, met het pop-up dak.
Wat een opluchting.

En zo, na vijf geweldige jaren met Olli, konden we hem laten gaan en nieuwe avonturen laten beginnen bij een nieuwe familie waarvan we weten dat ze heel goed voor Olli zullen zorgen.

Dit sluit een meer dan 20 jaar durend hoofdstuk af waarbij we non-stop een Land Rover op de oprit hadden staan…

Voor ons komt Olli’s opvolger bijna thuis.
Dexter zal ons mee nemen naar nieuwe avonturen.